Det våras för Mabuse

Det våras för Mabuse

För precis 100 år sedan gjorde förbrytarnas förbrytare – dr Mabuse – entré på världsscenen. Först i Norbert Jacques succéroman Dr. Mabuse, der Spieler och strax därpå, den 27 april 1922, i Fritz Langs epokgörande stumfilm med samma namn. Mabuse var i all sin sataniskhet som sprungen ur det första världskrigets ruiner, och genom Langs film blev han ett med den bräckliga Weimarrepubliken och med nätterna i 1920-talets Berlin.

Men elva år senare spelade Lang in ytterligare en Mabusefilm, Dr Mabuses testamente, där den hypnotiske doktorn genomgår en förvandling till ett närmast metafysiskt väsen. Mabuse blir till en sorts personifiering av den moderna tidsandan, till en gas som alltjämt svävar över oss och som idag kanske är mer allestädes närvarande än någonsin.

Det menar Torbjörn Elensky i sin nya essä Dr Mabuses ansikte. Boken tecknar Mabusegestaltens förhistoria från satan och Goethe, via Baudelaire och magnetisörer, fram till kiosklitteratur och tidig skräckfilm, och den ser hur superskurken tar form i Jacques och Langs verk. Vad Elensky slutligen får syn på är en figur som är såväl lockande som fasansfull, såväl komisk som magnifik – och som i all sin mångtydighet talar rätt in i vår samtid.

***

Till Mabuses hundraårsjubileum ger Faethon ut Elenskys essä tillsammans med den första svenska översättningen någonsin av Jacques detektivklassiker. Dr Mabuse, spelaren har översatts av Peter Handberg och böckerna är försedda med omslagsbilder och illustrationer av konstnären John Andersson.

Utgivningen sker i samarbete med Capitol Bio i Stockholm: Under fyra kvällar (27, 28 april och 3, 4 maj) visas Langs Dr. Mabuse, der Spieler med nykomponerad livemusik av Johan Ullén och Mikael Augustsson. Elenskys och Jacques böcker säljs till specialpris. Kom och slå till!

 

Föregående inlägg