Det oförlorades ekonomi

Anne Carson

208 kr

Vad har den antike grekiske poeten Simonides, känd för att ha uppfunnit minneskonsten och för att varit först med att ta betalt för poesi, att göra med Paul Celan, den tyska efterkrigslitteraturens ordkarge mästarpoet? Med utgångspunkt i en enda preposition, grekiskans pros, och en fråga – vad går egentligen förlorat när vi slösar med orden? – sätter sig Anne Carson på tankevindlande kollisionskurs med de två poeternas liv och verk och med vad som eventuellt kunde kallas poesins predikament.

Kategorier: , Product ID: 803

Beskrivning

Vad har den antike grekiske poeten Simonides, känd för att ha uppfunnit minneskonsten och för att varit först med att ta betalt för poesi, att göra med Paul Celan, den tyska efterkrigslitteraturens ordkarge mästarpoet?

Svaret heter Det oförlorades ekonomi, den kanadensiska språkkonstnären, antikforskaren, översättaren med mera Anne Carsons kanske allra märkligaste – men också centrala – bok, som nu ges ut i översättning av Niklas Haga och Rebecka Kärde.

Med utgångspunkt i en enda preposition, grekiskans pros, och en fråga – vad går egentligen förlorat när vi slösar med orden? – sätter sig Carson på tankevindlande kollisionskurs med de två poeternas liv och verk och med vad som eventuellt kunde kallas poesins predikament.

Anne Carsons egensinniga texter har fått fäste i Sverige tack vare översättningar av hennes största publikframgångar Röd självbiografiMakens skönhet och Röd doc>. I och med Det oförlorades ekonomi introduceras en ny sida av författarskapet för svensk publik, en sida som är avgjort mer akademisk och lärd, men inte ett jota mindre carsonsk.

Mer information

Bokserie

Författare

Översättare

,

Orginaltitel

ISBN

Format

Antal sidor

Utgivningsår

Pressklipp

»Det oförlorades ekonomi är en vindlande uppslagsrik, skarpsynt och storslagen essä. Jag känner mig smart när jag läser, smart och glad och rik.«
Lars Hemanson, P1 Kulturnytt

»Anne Carson skriver så lätt och samtidigt tätt att man ibland får stanna upp i reflektionen, men hon lämnar också mycket åter genom sin vaksamma essästil. Detta är en av de bästa essäböckerna jag läst på senare tid.«
Mikael van Reis, GP